یا فاطمه الزهرا

فقط در یک کلام یا "فاطـــــمه الزهــــــــرا"

یا فاطمه الزهرا

فقط در یک کلام یا "فاطـــــمه الزهــــــــرا"

هدیه پیامبر(صلّى اللّه علیه و آله وسلّم) به فاطمه (علیهاالسلام)

غیر از هدایاى فوق العاده معنوى که پیغمبر اکرم(ص)‏ به دخترش فاطمه زهرا(س) داد که هر کدام از دیگرى گرانبهاتر و پر ارزشتر بود که بعضى از آن‏ها در تاریخ ضبط شده مانند تسبیح حضرت فاطمه(س) و بعضى را ما نمى‏دانیم یک هدیه ظاهرا مادى نیز به او داد و ...

غیر از هدایاى فوق العاده معنوى که پیغمبر اکرم(ص)‏ به دخترش فاطمه زهرا(س) داد که هر کدام از دیگرى گرانبهاتر و پر ارزشتر بود که بعضى از آن‏ها در تاریخ ضبط شده مانند تسبیح حضرت فاطمه(س) و بعضى را ما نمى‏دانیم یک هدیه ظاهرا مادى نیز به او داد و عجب اینکه این هدیه نیز به فرمان خدا صورت گرفت چنانکه در حدیث زیر آمده است:

40- «سیوطى» در درالمنثور نقل مى‏کند: هنگامى که آیه شریفه «و آت ذالقربى حقه»: «حق ذى القربى (نزدیکان) را ادا کن» پیغمبر(ص) فاطمه(س)‏ را صدا زد و سرزمین «فدک» را به او واگذار کرد.

البته چنانکه در فصل «ماجراى غم‏انگیز فدک» مى‏آید، بخشیدن فدک به فاطمه(س)‏ یک مسأله ساده نبود، پشتوانه‏اى بود براى مسأله ولایت على(ع)‏ و سندى براى تحکیم و تثبیت مقام والاى این خانواده، و از این نظر یک هدیه معنوى نیز محسوب مى‏شد.

ولى نظام حاکم که این مطلب را به خوبى درک کرده بود بعد از رحلت پیامبر(ص) تقریبا بدون هیچگونه فاصله زمانى، به استناد یک حدیث مجعول، فدک را از فاطمه زهرا(س) گرفت و جزء بیت المال کرد که خود داستانى بسیار طولانى و دردناک و عبرت انگیزى دارد و مى‏تواند به عنوان یک سند مهم اسلامى براى تجزیه و تحلیل تاریخ صدر اسلام و طوفانهاى بعد از پیامبر(ص) مورد استناد قرار گیرد.

براى توضیح بیشتر به همان بحث مراجعه فرمائید.

«خداوندا»! ما را با محبت این بانوى بزرگ و پدر و همسر و فرزندانش (علیهم الصلوة و السلام) زنده بدار، و با محبت آن‏ها محشور گردان.

«بارالها» به ما توفیق پیروى از مکتبشان، و اهتداء به نور هدایتشان، و اقتداء به سنت پربارشان مرحمت فرما.

«و اجعلنا ممن یأخذ بحجزتهم، و یمکث فى ظلهم، و یهتدى بهداهم».

آمین یا رب العالمین‏


1. سوره اسراء آیه .26
2. میزان الاعتدال ج‏2 ص 288 و کنز العمال ج 2 ص 158 و در المنثور ذیل آیه 26 سوره اسراء.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد