یا فاطمه الزهرا

فقط در یک کلام یا "فاطـــــمه الزهــــــــرا"

یا فاطمه الزهرا

فقط در یک کلام یا "فاطـــــمه الزهــــــــرا"

طوفانى که بعد از پیامبر(ص) برخاست‏

متن:

«فلما اختار اللّه لنبیه [صلى اللّه علیه و آله‏] دار انبیائه و ماؤى اصفیائه، ظهر فیکم حسیکة النفاق، و سمل جلباب الدین، و نطق کاظم الغاوین و نبغ خامل الاقلین و هدر فنیق المبطلین، فخطر فى عرصاتکم، و اطلع الشیطان رأسه من مغرزه، هاتفا بکم، فالفاکم لدعوته مستجیبین ،و للغرة فیه ملاحظین، ثم استنهضکم فوجدکم خفافاً و احمشکم فالفاکم غضاباً، فوسمتم غیر ابلکم، و اوردتم غیر شربکم، هذا و العهد قریب، و الکلم رحیب، و الجرح لما یندمل، و الرسول لما یقبر، ابتداراً زعمتم خوف الفتنة،...

متن:

«فلما اختار اللّه لنبیه [صلى اللّه علیه و آله‏] دار انبیائه و ماؤى اصفیائه، ظهر فیکم حسیکة النفاق، و سمل جلباب الدین، و نطق کاظم الغاوین و نبغ خامل الاقلین و هدر فنیق المبطلین، فخطر فى عرصاتکم، و اطلع الشیطان رأسه من مغرزه، هاتفا بکم، فالفاکم لدعوته مستجیبین ،و للغرة فیه ملاحظین، ثم استنهضکم فوجدکم خفافاً و احمشکم فالفاکم غضاباً، فوسمتم غیر ابلکم، و اوردتم غیر شربکم، هذا و العهد قریب، و الکلم رحیب، و الجرح لما یندمل، و الرسول لما یقبر، ابتداراً زعمتم خوف الفتنة،

«الا فى الفتنة سقطوا و ان جهنم لمحیطة بالکافرین» فهیهات منکم؟ و کیف بکم؟ و انى تؤفکون؟ و کتاب اللّه بین‏ اظهرکم امروره زاهرة [ظاهرة] و اعلامه باهرة، و زواجره لایحة، و او امره واضحة، قد خلفتموه و راء ظهورکم ارغبة عنه تریدون؟ ام بغیره تحکمون؟ بئس للظالمین بدلا.

«و من یتبع غیر الاسلام دیناً فلن یقبل منه و هو فى الاخرة من الخاسرین»

ترجمه:

اما هنگامى که خداوند سراى پیامبران را براى پیامبرش برگزید، و جایگاه برگزیدگانش را منزلگاه او ساخت، ناگهان کینه‏ هاى درونى و آثار نفاق در میان شما ظاهر گشت، و پرده دین کنار رفت، و گمراهان به صدا درآمدند، و گمنامان فراموش شده سربلند کردند، نعره‏هاى باطل برخاست و در صحنه اجتماع شمابه حرکت در آمدند.

شیطان سرش را از مخفیگاه خود بیرون کرد و شما را به سوى خود دعوت کرد، وشما را آماده پذیرش دعوتش یافت و منتظر فریبش!

سپس شما را دعوت به قیام کرد و سبکبار براى حرک یافت! شعله‏هاى خشم و انتقام را در دلهاى شما بر افروخت، و آثار غضب در شما نمایان گشت.

و همین امر سبب شد بر غیر شتر خود علامت نهید، و در غیر آبشخور خود وارد شوید، - و به سراغ چیزى رفتید که از آن شما نبود و در آن حقى نداشتید و سرانجام به غصب حکومت پرداختید-.

در حالى که هنوز چیزى از رحلت پیامبر نگذشته بود، زخمهاى مصیبت ما وسیع و جراحات قلبى ما التیام نیافته، و حتى هنوز پیامبر(ص) به خاک سپرده نشده بود.

بهانه شما این بود که «مى ترسیم فتنه‏اى برپا شود!»

و چه فتنه‏اى از این بالاتر که در آن افتادید؟ و همانا دوزخ به کافران احاطه دارد.

چه دور است این کارها از شما!

راستى چه مى‏کنید؟ و به کجا مى‏روید؟

با اینکه کتاب خدا قرآن در میان شماست، همه چیزش پرنور نشانه هایش درخشنده، نواهیش آشکار، اوامرش واضح، اما شما آن را پشت سر افکنده‏اید!.

آیا از آن روى برتافته‏اید؟ یا به غیر آن حکم مى‏کنید آه که سمتکاران جانشین بدى را براى قرآن برگزیدند.

و هرکسى آئینى غیر از اسلام را انتخاب کند از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیانکاران است.

تفسیر:

1- حرکتهاى مشکوک و خطوط انحرافى‏

بانوى اسلام(س) در این بخش از سخنان به بازماندگان احزاب جاهلى و منافقین اشاره مى‏کند که در زمان حیات پیامبر(ص) عرصه بر آن‏ها تنگ شده بود و سر در لاکهاى خود فرو برده، و در لانه‏هاى خود خزیده بودند.

اما ناگهان این حشرات الارض با مرگ پیامبر خدا(ص) از لانه‏ها سر برآوردند، و خفاشانى که در برابر مهر فروزنده وجود پیامبر(ص) تاب خودنمائى نداشتند بازیگران میدان شدند!، و حرکتهاى مشکوک آغاز شد و خطوط انحرافى آشکار گشت و بازیگران سیاسى وارد معرکه شدند!

2- گروهى به دعوت شیطان لبیک گفتند!

انده عمیق دختر پیامبر(ص) از اینجا شروع مى‏شود که چگونه جمعیت کثیرى به دعوت شیطان لبیک گفتند، و به آواى شوم جغدها به حرکت در آمدند، آلت دست منافقان کور دل، و حزب شیطان شدند، و با اینکه هنوز آب کفن پیامبر(ص) نخشکیده بود و صداى اذان مؤذنش در گوش و بانگ تکبیرش در دلها طنین افکن بود، حرکتهاى ارتجاعى آغاز شد.

غیر از ساده لوحان و بیمار دلان، گروه دیگرى به عنوان اینکه مى‏ترسیم اگر سخنى بگوئیم اختلاف و نفاقى روى دهد، مهر سکوت بر لب زدند، و تماشاگر صحنه شدند، و یا با آن هماهنگى کردند، تا اختلافى بروز نکند در حالى که این خود بزرگترین اختلاف و انحراف بود!

3- پناه به قرآن برید

فاطمه(س) این منادى الهى سپس بر آن‏ها بانگ مى‏زند که کجا هستید؟ و به کجا مى‏روید اى راه گم کرده‏ها؟ گوئى سخن پدرش پیامبر(ص) را به خاطر مى‏آورد که:

«اذا التبست علیکم الفتن کقطع اللیل المظلم فعلیکم بالقرآن فمن جعله امامه قاده الى الجنة و من ترکه خلفه ساقه الى النار!»

«هنگامى که فتنه‏هاى همچون پرده‏هاى شب ظلمانى به شما روى آورد باید به سایه قرآن پناه برید آن کس که قرآن را پیش روى خود دهد- و از آن پیروى کند- به بهشتش رهبرى کند، و آن که آن را پشت سر افکنده به دوزخش مى‏راند»

بر آن‏ها فریاد مى‏زند که قرآن را رها نکنید، اوامر و نواهى آن روشن است، و دستورهائى را که براى مسأله خلافت بعد از پیامبر(ص) داده آشکار است، پیش بینى لازم را براى بعد از رحلتش کرده، و چیزى در پرده ابهام باقى نگذارده است.

4- هشدار به اصحاب و یاران پیامبر(ص)

بانوى اسلام(س) این فریادگر زمان، به آن‏ها هشدار مى‏دهد که اگر یادگار بزرگ پیامبر(ص) «قرآن» را رها کنید، و دست به دامان غیر آن بزنید، و افکار ناتوان خود را بر تعلیمات اسلام مقدم بدارید، و به بهانه مصلحت اندیشى‏ها یا جلوگیرى از فتنه‏ها خود را حاکم بر قرآن بدانید، نه محکوم فرمان آن، زیان بزرگى دامان شما را خواهد گرفت.

آتش فتنه در جامعه شما هرگز خاموش نخواهد شد، و از آنچه مى‏ترسید در آن واقع مى‏شوید، روح اسلام از میان شما رخت بر مى‏بندد و جز قشرى بى مغز، و ظاهرى بى محتوا چیزى باقى نخواهد ماند.


1. قرآن کریم، سوره توبه، آیه .49
2. قرآن کریم، سوره آل عمران، آیه .85

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد